Matematyka dla ciekawskich
Głównym celem uczenia się matematyki jest kształtowanie logicznego myślenia i nabycie informacji, z których w działalności matematycznej w sposób konstruktywny można by korzystać. Najbardziej efektywnym sposobem nabywania wiadomości jest nie tyle przyswajanie wiedzy podanej przez nauczyciela, co taka twórczość matematyczna, która pozwoliłaby na odkrycie pojęć, formułowanie i dowodzenie twierdzeń przez samego ucznia.
W jaki sposób należałoby to zrobić?!
Pierwszym krokiem to zadanie sobie konkretnego pytania, na które uczeń chce znaleźć odpowiedź. Z tej sytuacji problemowej może wyłonić się następna, która staje się podłożem dla powstania nowych pytań. Stawia to ucznia w roli odkrywcy, który odpowiada na pytania, formułuje nowe zadania, a odpowiedź na nie prowadzi do stawiania sobie pytań następnych. Rozwiązanie zadania, wynikiem którego jest odkrycie twierdzenia nie musi kończyć rozważań na dany temat. Zawsze można „przedłużyć” problem np. przez zawężenie lub uogólnienie założenia, co może doprowadzić do odkrycia kolejnych twierdzeń.
Rozbudzona ciekawość, emocjonalne zaangażowanie, wpływa na motywację i gotowość do pokonywania trudności. Odkrywanie samodzielne nowych wiadomości sprzyja lepszemu ich rozumieniu i łatwiejszemu zapamiętaniu.
Pokażę w kilku artykułach, w jaki sposób mógłby przebiegać tok rozumowania ucznia prowadzący do sformułowania i udowodnienia kilku twierdzeń geometrycznych. Pokażę, w jaki sposób uczeń sam może odkryć i udowodnić twierdzenia, które są podawane a’priori na lekcjach matematyki. Myślę, że nabyta w ten sposób wiedza będzie dla ucznia bardziej zrozumiała i po prostu łatwiejsza.
mgr Renata Nowak