XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej

Jak mądrze kochać Ojczyznę

Jak mądrze kochać Ojczyznę – program patriotyczny

Share

Szkolne wariacje – promocja XVILO

YouTube Preview Image
Share

Oferta edukacyjna dla Absolwentów gimnazjów na rok szkolny 2014/2015

Drogi Gimnazjalisto!

Proponujemy Ci ciekawe klasy o zróżnicowanych profilach. Mundur nie tylko zdobi człowieka, ale dodaje mu godności i wyróżnia w tłumie. Przeczytaj uważnie, zastanów się i wybierz jedną z klas. XVI LO może być  od nowego roku szkolnego Twoją szkołą.

Zapraszamy!!

Oferta edukacyjna dla Absolwentów gimnazjów na rok szkolny 2014/2015 – wersja PDF (kliknij i pobierz).

Share

Życzenia Świąteczne

 

Share

Drogi Maturzysto

Już tylko kilkanaście dni dzieli Cię od pierwszego w życiu tak ważnego egzaminu jakim niewątpliwie jest matura. Czas intensywnych przygotowań powoli dobiega końca. Teraz tylko trzeba usystematyzować wiedzę i pozwolić sobie na odrobinę relaksu.  Żeby do egzaminu podejść w jak najlepszej formie warto odrobinę zmienić także swój tryb życia, co pomoże Ci uzyskać równowagę i dobre samopoczucie. Poniżej kilka prostych rad, które mogą Ci w tym pomóc.

Mądrze zaplanuj swój wolny czas – poczujesz się lepiej

Każdemu należy się odrobina relaksu i ucieczka od stresów. Lecz to, co w swoim wolnym czasie robimy ma olbrzymie znaczenie dla jakości naszego wypoczynku. Warto zastanowić się nad tym chwilę. Przysłowie łacińskie mówi difficilis in otio quies (bezczynność nie daje spokoju). Oczywiście nie ma niczego złego w obejrzeniu serialu bądź spędzeniu chwili na Facebooku. Umiarkowane „odmóżdżenie” bywa przyjemne. Jednak, jeżeli przez większość swojego wolnego czasu karmisz wirtualne krowy lub przerzucasz kanały w telewizji, to znak, że coś powinieneś zmienić.

Zamiast oglądania kolejnej powtórki serialu, przeczytaj książkę, pójdź na basen do kina lub na siłownię. Zamiast umawiać się ze znajomymi na kolejną internetową rozgrywkę – spotkajcie się   i zagrajcie w strategiczną grę planszową. Upiecz ciastka albo przygotuj obiad dla rodziny. To czynności, po których będziesz bardziej zadowolony z siebie niż po „wbiciu kolejnego levelu” w swojej ukochanej grze komputerowej. Staraj się, by Twój relaks nie tylko sprawiał Ci przyjemność, ale przy okazji wzmacniał Twój umysł, tężyznę fizyczną i kreatywność – wtedy odpoczynek będzie pełen.

Jeżeli jednak naprawdę danego dnia nic Ci się nie chce to po prostu… wycisz się. Połóż się na kanapie lub w gorącej kąpieli. Zrób sobie kakao lub ulubioną herbatę i zjedz coś słodkiego. Dobór muzyki też nie jest bez znaczenia. Nawet jeżeli kochasz ciężkie, głośne brzmienia, nie odpoczniesz przy nich. Do relaksu i odprężenia dobierz sobie muzykę spokojniejszą. Po ostrzejsze płyty sięgnij przy sprzątaniu, sporcie i na imprezie.

Zadbaj o higienę snu – będziesz miał więcej energii

Wiem. Łatwo mówić – trudniej wykonać. Wstajesz o 6, nierzadko masz zajęcia do późna, trzeba odrobić lekcje, a poza tym umówiłeś się jeszcze z kolegą na mieście. Ale długość spania to nie jest jedyny składnik dobrego wypoczynku.

Spróbuj możliwie ustabilizować swój sen. Zamiast wylegiwać się w sobotę i niedzielę w łóżku, spróbuj wcześniej pójść spać poprzedniego dnia, a wstawaj zawsze o tej samej porze. Wydaje Ci się, że dobrze zasypiasz przy włączonej muzyce lub telewizorze? Nieprawda. Twoja sypialnia powinna być wyciszona i wolna od bodźców, które rozpraszają Twój umysł i utrudniają zapadnięcie w fazę głębokiego snu. Ponadto w ciągu dnia nie siedź z laptopem na łóżku. Od tego masz biurko, stół lub każdą inną przestrzeń w domu. Miejsce, w którym śpisz nie może być jednocześnie miejscem Twojej pracy – ma się kojarzyć jedynie z relaksem i wyciszeniem.

Popracuj nad swoją dietą – poczujesz się lżej

Nie ma nic bardziej osłabiającego pracę umysłu niż pizza z podwójnym serem, czy wielka porcja frytek. Choć wydaje Ci się, że tłuste jedzenie poprawia nastrój, w rzeczywistości jest całkowicie odwrotnie. Jedzenie nadmiernej ilości tłuszczów i węglowodanów pogłębia stany depresyjne  i spowalnia proces myślenia.

Nie zapominaj o warzywach – brokuły, szpinak, bakłażan, marchewka to niezawodne źródła zdrowia i dobrego samopoczucia. Poszukaj w Internecie ciekawych przepisów z Twoimi ulubionymi składnikami.

Uporządkuj swoje życie – uwolnij się od chaosu

A zacznij od swojego pokoju. Po co Ci ta sterta starych czasopism na półce? Przetarte ciuchy, powinny wylądować w kosztu, a te, których nie nosisz, bo Ci się znudziły, możesz rozdać lub zanieść do kosza na odzież używaną. Jeżeli dobrze się zastanowisz, możesz usunąć ze swojego życia mnóstwo niepotrzebnych przedmiotów. Zobaczysz, że poczujesz się znacznie lepiej patrząc na swój „odgruzowany” pokój.

Nawet nie zdajesz sobie sprawy jak nasz umysł obciążony jest strumieniem ciągle napływającej informacji. Jak go zatrzymać? Całkowicie się nie da – taki przywilej mają jedynie pustelnicy oraz mnisi i zakonnice w zamkniętych klasztorach. Ale możesz go trochę ograniczyć.

Oczywiście nie wszystko w Twoim życiu musi być idealnie uporządkowane, celowe i zdrowe. Jednak wprowadzenie tych wskazówek chociaż częściowo, sprawi, że poczujesz się lepiej  i będziesz miał więcej energii, a to niezawodnie wpłynie na szybkość i efektywność Twojej nauki.

Za wszystkich tegorocznych Maturzystów trzymam kciuk.

Powodzenia!!!

Share

Tarnowska Liga Debatancka

Kolejna rywalizacja w ramach Tarnowskiej Ligii Debatanckiej już za nami. Drużyna reprezentująca naszą szkołę również i tym razem zapewniła merytoryczną dyskusję na wysokim poziomie. Korzystając z dziennikarskiej „okazji” prosto z sali obrad zaprosiliśmy na krótki wywiad tegorocznego opiekuna naszych reprezentantów p. Małgorzatę Madeję-Bychawską.

Materiał z rozmowy poniżej.

1.      Co Pani myśli o projekcie „Tarnowska Liga Debatancka”?

Wiele odpowiedzi nasuwa się na to pytanie. Po pierwsze jest to ciekawy projekt dla młodzieży, która ma przez to szanse rywalizować na polach innych niż tylko nauka, oceny czy konkursy przedmiotowe. Projekt TLD daje młodzieży szanse sprawdzenia się w starciu na argumenty, kształci umiejętność właściwego reagowania na inny niż własny tok myślenia. Uczy szacunku do odmiennego zdania i polemiki na różne tematy. Po drugie jest to ciekawe wyzwanie dla młodych ludzi pod względem merytorycznym. Poprzez różnorodność tez, młodzież zgłębia swoją wiedzę na rozmaite, nieraz bardzo skomplikowane i specjalistyczne tematy.

2.Jak Pani ocenia dzisiejszą rywalizację?

Uważam, że dziś nasza drużyna świetnie wywiązała się ze swojej roli. Byli bardzo dobrze przygotowani merytorycznie, poświęcili mnóstwo czasu na przygotowanie się do debaty. Przegraliśmy, ale z klasą. Dla mnie to nie jest porażka. Jest to kolejne cenne doświadczenie i wskazówka do pracy na przyszłość. Uważam, że grupa prezentowała się lepiej niż na poprzedniej debacie. Potrafią już opowiadać, a nie tylko referować temat czytając z kartki. A osiągnęli to przede wszystkim dzięki solidnemu zgłębieniu tematu i wielotygodniowym, ciężkim przygotowaniom.

 3.Czy porównując poprzednie starcie, widzi Pani przyrost pracy grupy?

Oczywiście. Nadal uczymy się siebie, uczymy pracować razem i nad sobą. Uczymy się opanowywać emocje i te negatywne i te pozytywne, bo przecież nie można po zwycięstwie osiąść na laurach a po przegranej załamać. Zarówno zwycięstwo jak i porażka musi nas budować. Jesteśmy na dobrej drodze, aby przyrost formy i pracy był coraz większy, gdyż jesteśmy mocno zmotywowani do ciężkiej pracy i mamy ogromny apetyt na sukces. Choć podkreślam, że dla mnie sukcesem jest sama droga, którą w tym momencie podążamy.

4. Co Pani sprawia trudność w pracy nad przygotowaniem młodzieży?

Przede wszystkim mało czasu, który mogłabym poświęcić w całości na spotkania z grupą oraz nieuniknione zmęczenie po wielogodzinnej pracy. Nieraz chciałoby się więcej ćwiczyć, szukać, czytać czy po prostu rozmawiać, ale po 7-8 godzinach pracy z rzędu, nieraz do późnego wieczora, już niekiedy po prostu brakuje sił.

Dziękuje za rozmowę.

Share
Kalendarz
Kwiecień 2014
P W Ś C P S N
« mar    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930