Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła przez najbliższe dwa lata będzie brała czynny udział w europejskim projekcie Erasmus
Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła w przez najbliższe dwa lata będzie brała czynny udział w europejskim projekcie Erasmus:
Cooperative and Integrated Learning through Words of Wisdom (Zintegrowane nauczanie i uczenie się poprzez język tradycji i poznawanie wzorców kulturowych krajów europejskich)
Koordynatorem projektu jest Stredna Odborna Skola Lesnicka- Kollarova 10 Presov- Słowacja
Oprócz XVI LO w Tarnowie w projekcie wezmą również udział:
– Nezihe Derya Baltali Bilim ve Sanat Merkezi Turcja
– Istituto Comprensivo 11Włochy
– IES MARIA ENRIQUEZ Hiszpania
– Colegiul National Mihai Viteazul Rumunia
Cel projektu
Głównym celem tego projektu jest usprawnienie procesu edukacyjnego poprzez zaimplementowanie kooperatywnego uczenia się, które będzie wspierać współpracę uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych. Oczekiwanym efektem jest wzrost poziomu wiedzy i zainteresowania uczeniem się języków obcych. Będzie się to odbywać poprzez przekazywanie dorobku kulturowego naszych języków młodym pokoleniom. W projekcie chcemy zapewnić kontynuację idiomatycznego bogactwa języków, wzrost zainteresowania bogactwem języka poprzez poznawanie przysłów, tak aby pomóc uczniom uświadomić sobie wspólne elementy naszych języków i promować szerokie stosowanie przysłów i idiomów na zajęciach i pomóc uczniom usprawnić proces uczenia się i przyswajania języków, wrażliwość społeczną i umiejętności artystyczne. Studiując przysłowia i idiomy w różnych językach, uczniowie będą mogli zidentyfikować cechy swojej kultury w innych językach europejskich. W ten sposób poczucie wielokulturowości, współpracy międzynarodowej, tolerancji i akceptacji uświadomi młodym ludziom, że Europejczycy dzielą nie tylko kontynent, ale także wspólną kulturę.
Priorytetem projektu jest społeczna i edukacyjna wartość europejskiego dziedzictwa kulturowego oraz promowanie kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków i wspieranie osób w zdobywaniu i rozwijaniu podstawowych umiejętności i kluczowych kompetencji.
Tematycznie projekt skupia się na elementach: współpraca międzynarodowa/stosunki międzynarodowe/współpraca rozwojowa, edukacja międzykulturowa / międzypokoleniowa i uczenie się (przez całe życie) i dialog społeczny
W ramach projektu zaplanowano:
– 3 krótkoterminowe wspólne szkolenia dla pracowników (Słowacja, Hiszpania i Rumunia)
– 3 krótkoterminowe wymiany uczniów (Włochy, Polska, Turcja)
Podczas wymian uczniowie będą wspólnie pracować nad wspólnymi przysłowiami i idiomami, ich genezą i znaczeniem, będą również poszukiwać ich odpowiedników w różnych językach. Podczas wymian ćwiczone będą umiejętności komunikacyjne, rozwiązywanie problemów, praca zespołowa, krytyczne myślenie. Wykorzystane zostaną umiejętności artystyczne uczniów: śpiew, gra aktorska, rysunek, przygotowanie projektów online, biuletynów, plakatów, przedstawień.
Korzyści z udziału w projekcie:
Dla uczniów
– zmiana podejścia do nauki języków – podniesienie poziomu wykorzystania przysłów / idiomów w swoim języku
– rozwijanie umiejętności wyrażania się, zwiększenie zasobu słownictwa
– wiara w siebie w zakresie swoich umiejętności
– wyższy poziom świadomości kulturowej
– rozwijanie tożsamości europejskiej poprzez wymianę doświadczeń
– doskonalenie umiejętności społecznych poprzez przyjaźnie
– zwiększą poczucie tolerancji i szacunku
-rozwijanie umiejętności ICT niezbędnych dla projektu, a także dla ich przyszłych karier
– poprawa umiejętności czytania i pisania poprzez pracę z wieloma osobami i źródłami informacji
– przełamywanie uprzedzeń, przezwyciężanie ksenofobii
– rozwijanie poczucia ratowania dziedzictwa kulturowego i językowego
– ćwiczenie metody CLIL
Dla nauczycieli
– doświadczanie różnych kultur europejskich,
– doskonalenie umiejętności dydaktycznych poprzez wymianę i dzielenie się dobrymi praktykami
– poznawanie różnych systemów edukacyjnych
– profesjonalizm- wzbogacanie umiejętności nauczania
Dla szkoły
– zwiększenie świadomości na temat różnych kultur europejskich i tolerancji w placówkach
– współpraca z innymi szkołami europejskimi i otwieranie się na nowe pomysły, które z nich płyną
– poprawa jakości nauczania języków obcych
Korzyści, jakie przynosi projekt, są nieocenione i długotrwałe. W związku z tym będą wspierać modernizację naszego programu nauczania i zapewnią uczącym się i kadrze umiejętności i kompetencje potrzebne do bycia aktywnymi obywatelami Europy