Regulamin szkolnego dyktanda ortograficznego „O srebrne pióro”

nanquimNazwa konkursu: Dyktando Ortograficzne „O srebrne pióro”

Organizator: Teresa Bryg

Cele konkursu:

– rozwijanie zainteresowań kulturą języka polskiego,

– doskonalenie poprawności pisowni ortograficznej i gramatycznej;

– kształcenie nawyku prawidłowego stosowania podstawowych zasad ortograficznych;

– kształcenie umiejętności ortograficznej samokontroli;

Uczestnicy:

– konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas I-II XVI LO im. Armii Krajowej.

Przebieg konkursu: nauczyciele poloniści po wcześniejszym sprawdzeniu sprawności ortograficznej uczniów- dyktando w klasie (październik) -wyznaczają po 3 najlepszych uczniów z klasy, w której uczą, następnie wszyscy wyznaczeni uczniowie piszą dyktando w jednej sali.

Termin konkursu: listopad 2015r.

Ocena prac konkursowych:
– wygrywa ten uczeń, który nie popełni błędu lub popełni najmniejszą liczbę błędów. W razie konieczności (kilka prac bezbłędnych lub o tej samej, najmniejszej liczbie błędów) przeprowadzona będzie tzw. dogrywka, czyli dyktowanie wyrazów z przygotowanej wcześniej listy.

Nagrody dla laureatów
– najlepsi uczestnicy konkursu – 3 pierwsze miejsca- zostaną nagrodzeni ocenami cząstkowymi bardzo dobrymi z języka polskiego, dodatkowo zwycięzca będzie reprezentował szkołę na Dyktandzie Ortograficznym „O złote pióro”. Zwycięzca szkolnego etapu konkursu będzie uczestniczył w dodatkowych zajęciach, mających pomóc mu w przygotowaniu do etapu międzyszkolnego. Zajęcia będą odbywać się w bibliotece szkolnej, raz w tygodniu, od grudnia 2015 r.

Zasady oceniania:

1.Za błędy pierwszego stopnia (rażące) uznajemy:

– użycie wielkiej litery ze względów znaczeniowych i składniowych,

– pisownię rozdzielna lub łączną partykuły „nie”,

– pisownię wyrazów z „ó”, „u”, „rz”, „ż”, „ch”, „h”,

– pisownię cząstek „-by”.

2.Złamanie innych zasad pisowni polskiej uznajemy za błędy ortograficzne drugiego stopnia.

3.Pominięcie znaków interpunkcyjnych, których użycie nakazuje reguła pisowni polskiej, traktujemy jako błąd drugiego stopnia.

Skip to content