Projekt edukacyjny „Czas na zdrowie”

Projekt edukacyjny „Czas na zdrowie” w naszej szkole prowadzony był przez grupę Hard Body pod opieką Pani Ewy Dworak.
Ideą organizacji projektu „Czasu na zdrowie” było upowszechnienie w jak najszerszych kręgach wiedzy dotyczącej zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia oraz promocja wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego. Jednym z zadań konkursowych było zorganizowanie promocji planowanego wydarzenia w środowisku szkolnym, jak również wśród rodziców uczniów oraz lokalnej społeczności.
Celem projektu edukacji prozdrowotnej „Czas na zdrowie” była popularyzacja idei zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia oraz promocja wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego. Wiedza zdobyta w czasie realizacji projektu nt. zasad funkcjonowania organizmu pozwoli na dokonywanie świadomych wyborów służących zdrowiu. Trudno bowiem we współczesnym świecie odróżnić wartościowe produkty od reklamowanych nowinek, zaburzających naturalne mechanizmy organizmu. 
Filmy edukacyjne przygotowane na Festyn pt. „Śmietnik w mojej głowie” mówiły o stereotypach funkcjonujących w społeczeństwie i sposobach ich przełamania w lekki i zabawny sposób, co pozwoliło na zrozumienie problematyki przez widzów należących do różnych grup wiekowych. Istotne było również promowanie idei żywności ekologicznej, będącej świadomą alternatywą dla produkcji metodami konwencjonalnymi.

Projekt prowadzony był w formie międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. 
Składał się z dwóch etapów: 
ROZGRZEWKA – polegała na powołaniu 10 – osobowego zespołu uczestników, którzy po zdobyciu wiedzy z zakresu rolnictwa ekologicznego mieli za zadanie wypromować ją wśród całej społeczności szkolnej i lokalnej. W pierwszym etapie uczestnicy przygotowali scenariusz planowanego Festynu Zdrowia – m.in. zdobyli wolontariuszy (uczniów, rodziców, nauczycieli) do pomocy, szykując się do promocji wydarzenia w społeczności lokalnej. 
FESTYN ZDROWIA – polegał na organizacji ogólnoszkolnego Festynu Zdrowia z udziałem zaproszonych gości (rodziców, mieszkańców wsi/miasta, władz lokalnych, specjalnych gości, takich jak np. lekarze, dietetycy, producenci żywności ekologicznej i regionalnej, znani sportowcy i celebryci). 

Etap I przygotowania – ROZGRZEWKA 
▪ powołaliśmy grupę Hard Body, gdzie każdy członek zespołu otrzymał zakres zadań do wykonania, 
▪ opracowaliśmy prezentację na temat rolnictwa ekologicznego i przedstawiliśmy ją na 
forum szkoły wraz z informacją o planowanym Festynie, 
▪ członkowie zespołu konkursowego odwiedzili właściciela gospodarstwa rolnego specjalizującego się w produkcji ekologicznej i zaprezentowali relację z wycieczki w trakcie lekcji wychowawczych,

▪ zaplanowaliśmy scenariusz Festynu Zdrowia, w którym wyznaczone zostały zadania poszczególnym członkom szkolnego zespołu konkursowego, 
▪ zaplanowaliśmy promocję Festynu w społeczności lokalnej, która miała na celu pozyskanie jak największej liczby uczestników np. znajomych, rodziny, władz lokalnych , które zapewne zainteresowały- się inicjatywą instytucjonalnie i osobiście. 

Etap II FESTYN ZDROWIA 
 Festyn Zdrowia składał się z trzech modułów. 

▪ zorganizowaliśmy pokaz filmów edukacyjnych z serii „Śmietnik w mojej głowie”, przygotowaną przez Fundacje BOŚ oraz spotów promujących żywność ekologiczną i tradycyjną sfinansowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Był to cykl krótkich reportaży w zabawny sposób opowiadających o funkcjonujących w społeczeństwie stereotypach, wpływających na jakość dokonywanych wyborów zdrowotnych. Program filmów powstał w konsultacji ze specjalistami (dietetykami, lekarzami, technologami żywności), a aktorami byli uczniowie gimnazjum.  Filmy miały na celu dostarczenie informacji i zwiększenie świadomości widzów na temat korzyści zdrowotnych i smakowych płynących z żywności ekologicznej i tradycyjnej. 
▪ drugim elementem Festynu było praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy tj. przygotowanie i degustacja potraw wykonanych z produktów ekologicznych i regionalnych. Fundacja BOŚ zapewniła materiały edukacyjne dotyczące przepisów na zbilansowane potrawy. Najbardziej jednak ceniona była własna inicjatywa uczestników dotycząca zaproponowanego jadłospisu, sposobu serwowania i promocji. 
Posiłki były przygotowane częściowo w domu, a częściowo w szkole uczestnicy projektu zwrócili uwagę na wartości odżywcze smacznych potraw, co pozwoliło zmienić nastawienie gości do zdrowego odżywiania, które nie musi być nudne i niesmaczne.
▪ trzecim elementem była organizacja wspólnych zabaw ruchowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Zachęciliśmy do rywalizacji w przeciąganiu liny zespoły sześcioosobowe, w/w konkurencję wygrała drużyna z klasy IB. W dalszej części rozegrane zostały mecze piłki siatkowej na świeżym powietrzu, które nie wymagały wyjątkowej sprawności.

no images were found

Skip to content